Hoe ziet een algemeen voedingsadvies op basis van natuurvoeding eruit?

Indien mogelijk zoveel mogelijk biologische voeding.

  • Zo veel mogelijk plantaardige voeding. Als je kiest voor vlees, kies dan voor biologisch vlees.
  • Veel vers fruit en verse groenten.
  • Geen bewerkte voedingsmiddelen.
  • Weinig koffie en alcohol.
  • Geen of matig gebruik van suiker of suikerhoudende voedingsmiddelen.
  • Geen zoetstoffen.
  • Gebruik maken van goede vetten en oliesoorten
  • Kiezen voor de juiste bereidingstechnieken voor het behoud van essentiële voedingsstoffen.
  • Kiezen voor de goede koolhydraten in de vorm van hele graanproducten en volkoren producten.
  • Ongebrande noten en zaden.

 

ADH (Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheden)

De gemiddelde Nederlander krijgt dagelijks niet de aanbevolen dagelijkse hoeveelheden aan voedingsstoffen binnen. Maar zelfs als je dat wel zou doen, dan nog is dit niet genoeg. De Nederlandse voedingsnormen (ADH) houden geen rekening met bepaalde invloeden op het gehalte aan nutriënten in voedingsmiddelen. Door gangbare teeltmethoden (gebruik van kunstmest, verdelgingsmiddelen etc.) verarmt de landbouw- en veeteeltgrond, waardoor het voor de plant niet mogelijk is veel goede voedingsstoffen uit de bodem op te nemen. Uit onderzoek is gebleken dat onze huidige groente en fruit veel minder voedingsstoffen bevatten dan zo’n 50 jaar geleden.

Door vervuiling van voeding en milieu, zoals onnatuurlijke toevoegingen aan voedsel (E-nummers), gebruik van transvetzuren, gifuitstoot door de industrie, uitlaatgassen, etc. krijgen we veel stoffen binnen die niet in ons lichaam thuishoren. Ons lichaam is in staat veel van deze stoffen zelf af te voeren, maar heeft daar wel veel voedingsstoffen voor nodig.

We streven er dus naar ons lichaam te voeden met een optimale hoeveelheid voedingsstoffen. Deze optimale hoeveelheden liggen echter hoger dan de ADH.

 

Zin en onzin over voeding

Als je op internet kijkt kom je heel veel tegenstrijdige voedingsadviezen tegen. Hieronder licht ik een aantal adviezen nader toe.

Om gezond te eten, moet je ontbijten.

Natuurlijk is het nodig om je lichaam ’s morgens te voorzien van voeding. Een nieuwe dag vraagt om energie. Maar op welk tijdstip dat ontbijt dan genuttigd moet worden, daar verschillen de meningen over. Het beste advies: luister naar je lichaam. Ben jij een type dat met een knorrende maag opstaat? Prima, ga lekker ontbijten. Maar ben je een type dat niet aan eten moet denken ’s morgens vroeg? Ook prima. Ontbijt dan wat later op de ochtend, maar sla het ontbijt niet over tot de lunch. Je lichaam heeft echt wel energie nodig, maar dat hoeft niet per se om 07.00 uur ’s ochtends te zijn.

Warm water met citroensap op je nuchtere maag helpt vet te verbranden

Warm water met citroensap zou je vetverbranding stimuleren, je lever helpen om je lichaam te ontgiften en je spijsvertering op gang brengen. Op zich is er niets mis met een glas water waar je citroen aan toevoegt voor de smaak. En het is beter om geen ijskoude dranken te drinken. Je lichaam zal het koude water namelijk eerst weer op lichaamstemperatuur brengen, wat veel (extra) energie kost. Bovendien kun je van ijskoud water maagklachten krijgen. In citroensap zit vitamine C, maar in alle citrusvruchten zit vitamine C en in nog veel meer voedingsmiddelen.

Om je spijsvertering op gang te brengen is het goed om iets te eten of te drinken, het maakt niet uit wat. Een glas water drinken (met of zonder citroensap) op je nuchtere maag is een goed idee, omdat je lichaam in de nacht veel vocht heeft verloren en dus gehydrateerd wil worden.

En dat citroen je lever helpt om te ontgiften is nog nooit bewezen. Een beter idee is om je lever niet te veel te belasten met gifstoffen, zodat het ook geen extra hulp nodig heeft.

Van koolhydraten word je dik

Op dit moment is het een rage om koolhydraten uit de voeding te halen om op die manier (snel) af te vallen. De koolhydraatarme diëten zijn erg populair.

Koolhydraten zijn onze energieleverancier en zijn tevens de enige energievorm voor onze hersenen. Wel is het zo dat sommige koolhydraten beter voor je zijn dan anderen.

Er wordt een onderscheid gemaakt in enkelvoudige en complexe koolhydraten:

Enkelvoudige koolhydraten bestaan vooral uit suikers en zitten onder andere in witte rijst, witte pasta, wit brood, koek, snoep, suiker, ijs, bewerkte vleeswaren, bewerkte ontbijtgranen zoals cruesli en cornflakes, gezoete toetjes, ontbijtkoek, mueslirepen en andere verpakte tussendoortjes, frisdrank en vruchtensappen. Deze koolhydraten zorgen voor een snelle stijging van je bloedsuikerspiegel, waarop het lichaam insuline afgeeft om de suiker naar de cellen te kunnen brengen. Deze reactie leidt tot een snelle daling van je bloedsuikerspiegel, waardoor je een hongergevoel krijgt. Te grote schommelingen in je  bloedsuikerspiegel worden in verband gebracht met het ontstaan van overgewicht en degenererende aandoeningen.

Complexe koolhydraten worden langzaam opgenomen en zorgen zo dus voor minder pieken in je bloedsuikerspiegel, ze werken verzadigend en voorkomen het gevoel van honger.

Complexe koolhydraten zitten onder andere in groenten, fruit, knolgewassen, peulvruchten zoals bonen, peulvruchten en erwten, zilvervliesrijst, volkoren pasta, volkoren brood, rogge brood, spelt brood, zuurdesem brood, havermout en hele ontbijtgranen.

Tijdens het volgen van een koolhydraatarm dieet krijgt het lichaam vaak te maken met een overschot aan vet en eiwit en ontstaan er tekorten aan vitamines, mineralen en voedingsvezels.

Zeker voor sporters zijn koolhydraten van groot belang. Koolhydraten geven het lichaam energie en zorgen er voor dat je optimaal kunt blijven trainen.

Dik word je van een te hoge calorie-inname en niet van een specifiek macronutriënt.

Voor je gezondheid moet je superfoods eten

Iedereen probeert een graantje mee te pikken van de hype rondom superfoods. Gojibessen, cacaobonen, hennepzaad, tarwegras, chiazaad, kokosvet: je kunt het tegenwoordig overal kopen. Maar wat zijn nu eigenlijk superfoods? Superfood is de benaming voor bepaalde voedingsmiddelen die rijk zijn aan essentiële voedingsstoffen, zoals: proteïne, mineralen, vitaminen, enzymen, anti‑oxidanten, polysachariden, essentiële vetzuren en aminozuren. De zogenaamde superfoods bevatten inderdaad een grote hoeveelheid van deze voedingsstoffen, maar alle groenten en fruit bevatten essentiële voedingsstoffen. Je hoeft niet je geld uit te geven aan dure zogenaamde superfoods om aan deze essentiële voedingsstoffen te komen. De superfoods zijn zeker gezond, maar dat zijn onze appels, peren, aardbeien, andijvie, spinazie etc. ook. Wist je dat in Amerika boerenkool onder de superfoods wordt geschaard. Dan zijn wij Nederlanders al jaren goed bezig!

Veel eiwitten eten is goed voor je

Eiwitten worden in ons lichaam gebruikt als bouwstoffen, ze zorgen in ons lichaam voor het herstel van de cellen en de vorming van nieuwe cellen. Eiwitten zijn eigenlijk aan elkaar gelinkte aminozuren. Eiwitten zitten in vlees, gevogelte, vis, zuivel, noten, zaden, pitten, peulvruchten, sommige groentes en het witte gedeelte van een ei.

Diëten met een hoge inname van eiwitten en weinig tot geen koolhydraten zijn enorm populair, zoals Dr.Frank Dieet en PowerSlim. Deze diëten zijn niet nieuw, in de jaren 90 waren het Southbeach en Atkins dieet  populair.

Een gebrek aan koolhydraten zorgt er voor dat het lichaam in ketose komt: door het gebrek aan koolhydraten gaat het lichaam alleen vetten verbruiken waarbij ketonen vrijkomen. Echter, bij ketose kan verzuring ontstaan van het lichaam en de afvalstoffen die erbij vrijkomen kunnen neerslaan in de gewrichten en nieren. Na verloop van tijd kun je last krijgen van stijfheid en artrose. Bovendien is het een grote belasting voor je lever en nieren, wat op den duur kan leiden tot een slechtere werking van deze organen.

In verband met eiwitten hoor je ook vaak de termen volledig en onvolledige eiwitten. Dierlijke eiwitten bevatten alle (8) essentiële aminozuren. Dit zijn aminozuren die ons lichaam niet zelf kan opbouwen en die dus uit onze voeding moeten komen. Doordat dierlijke eiwitten alle essentiële eiwitten bevatten, worden ze aangeduid met volledige eiwitten. Plantaardige eiwitten zijn eiwitten uit granen, peulvruchten, noten, zaden, paddestoelen en groenten. Deze eiwitten worden onvolwaardig genoemd omdat ieder apart product één of meer van de benodigde aminozuren mist.

Door verschillende voedingsmiddelen te combineren, graan met peulvruchten bijv., krijgt ons lichaam ook de benodigde eiwitten binnen. Door de termen “volledig” en “onvolledig” te gebruiken, zijn we gaan geloven dat alleen dierlijke eiwitten goed zijn. Uit diverse onderzoeken, waaronder The China Study van T. Colin Campbell, blijkt echter dat ons lichaam goed in staat is uit plantaardige eiwitten alle benodige aminozuren op te bouwen. Het enige dat daarvoor nodig is, is gevarieerd eten.

Dierlijke voeding mag dan wel alle 8 essentiële aminozuren bevatten, maar bevat geen vezels en veel vet en is bovendien moeilijk te verteren voor je darmen. Inmiddels zijn er vele onderzoeken gedaan die aantonen dat het eten van veel dierlijke eiwitten samenhangt met Westerse welvaartsziektes zoals hart- en vaatziektes, kanker, botontkalking, darmproblemen, overgewicht, auto-immuunziektes, nieraandoeningen en zelfs diabetes.

Kortom, eiwitten zijn belangrijke macronutriënten, maar dat zijn koolhydraten en vetten ook

06-12235673 Stuur een mail
Vragen?